Cum să faci ‘fundraising’ pentru un ONG

Fundraising

După zeci de mii de ore de fundraising în EFdeN, Startup Weekend Bucharest și consultant la Aspire pe zona de FR, m-am gândit să scriu un tutorial despre ce am învățat după ce m-am întâlnit cu sute de companii, am elaborat alături de colegii din 3 organizații strategii, tipuri de abordări și documentații pentru a transforma idei în realitate, în total peste 200 de companii cu un cumul al sponsorizărilor de peste 1.3mil euro.

Prefață

  1. Te implici într-un ONG ca să produci o schimbare în bine, ca să rezolvi o problemă
  2. Ca să produci o schimbare în bine ai nevoie de materiale/servicii/bani, deci sponsorizări
  3. Companiile au bani pe care în loc să îi dea la stat, îi pot redirecționa către ONG-uri ca produse/servicii/bani. Ele mai pot oferi și experiență – foarte important
  4. Companiile sunt de fapt oameni și își doresc să facă bine, să se implice, să schimbe lucruri
  5. Încearcă, nu te da bătut și vei reuși, uneori a fost nevoie de 3 încercări prin 2 persoane diferite pentru a obține unul dintre cei mai importanți sponsori ai noștri fără de care nu am fi reușit. Nu ne-am dat bătuți din prima și asta a făcut diferența
  6. Cauți parteneri, nu ‘sponsori’, scopul nu este obținerea unor produse, ci rezolvarea unei problemele, iar problemele importante se rezolvă în timp. De asta ai nevoie mai mult ca companii care să te sponsorizeze care să devină parteneri activi, care să se implice

Pașii pentru finanțarea unei idei

Fiecare pas va fi dezvoltat într-un articol mai detailiat în perioada următoare.

  • I. Trebuie să ai un ONG sau să colaborezi cu unul deja existent. Nu pierde timpul.
  • II. Trebuie să ai un scop clar definit, să îți pese, să fie important și să rezolve o problemă
  • III. Să știi ce vrei să primești, ce nevoi ai și ce poți oferi
  • IV. Cum contactezi companiile și cu cine începi
  • V. Cum le abordezi, cum le scrii, cum îi suni
  • VI. Cum să convingi companiile, ce este CSR-ul și cum alegi pragurile de sponsorizare
  • VII. Cum să semnezi contractele și să primești produsele/servicii/banii/recomandări
  • VIII. Cum să comunici parteneriatul și cum să te asiguri că le-ai oferit beneficiile promise
  • IX. Cum să le informezi, comunici și ții la curent ulterior
  • X. Fii generos, ajută, pune oameni și proiecte în contact, fii altruist

Cum se discută cu o companie:

  1. sincer
  2. clar
  3. respectos
  4. la timp
  5. energic
  6. ascultând mai mult decât vorbind (70-30%)
  7. aflând ce își dorește compania în general
  8. aflând cum vede compania colaborarea cu proiectul/idea/ong-ul/etc.
  9. prietenos
  10. zero-bullshit

Spune-ti parerea