Probleme, Soluții și Strategia României

Citeam de dimineață acest articol din zf.ro referitor la ambițiile celor de la Kaufland și cum au ajuns locul 1 în România după ce au detronat Metro și Carrefour care activau deja de ceva timp pe piața locală și despre lipsa unei strategii la nivel național. De 1 Decembrie sărbătorim Marea Unire de la 1918 și asta înseamnă că următorul președinte va atinge acest prag și anume 100 de ani de România, dintre care 30 au fost monarhie, 42 comunism și 28 vor fi de democrație. Ce am făcut în acest răstimp?

Schimbările de regim nu cred că au fost un obiectiv asumat de popor din timp și cu o strategie pe termen lung, ci mai degrabă niște reacții de moment, în schimb aderarea la Uniunea Europeană (2007) și la NATO(2004) da. Pentru aderarea la UE și NATO am lucrat 15 ani, demersurile pentru intrarea în NATO au început în 1990 și pentru UE în 1993. Acum la ce lucrăm, aderarea la zona Euro?

Daca primele 2 obiective au durat 15 ani în condițiile în care evenimentele geo-politice au favorizat acest lucru, principalul obiectiv de acum și anume aderarea la zona euro este mai complicat ca niciodată datorită crizei, a posibilei ieșiri a Greciei din zona Euro, etc. Dar chiar și asa pentru a adera și a te bucura te beneficiile acestui lucru trebuie să ai o monedă puternică, o economie puternică, adică lucruri pe care noi nu avem și pentru care nu avem o strategie.

Competiția în care am fost implicat mi se pare extraordinară pentru că ne învață fix ce ne lipsește nouă, românilor, (în general) și anume o abordare sutenabilă în rezolvarea unei probleme. Care sunt pașii care trebuie urmați de la identificarea ei, a soluțiilor, care este conceptul și care este strategia abordată?! Urmează apoi implementare, adaptarea strategiei (poate și a obiectivelor) în funcție de realitate și la final o analiză a întregului demers. Ce a mers bine, ce a mers mai puțin bine și cum devenim mai buni și mai eficienți în ceea ce facem.

Un alt truc de mangement al unei echipe este ca fiecare membru să știe obiectivele proiectului în care este implicat, astfel echipa poate lucra în aceeași direcție într-un mod mai eficient. Românii pentru ce obiectiv lucrează? PIB-ul să crească până la suma X, să reducem șomajul cu Y, salariul mediu să crească cu Z. Nu trebuie indici, nu direcții generale, nu “România se va relansa cu ajutorul industriei IT, exporturile de cereale și dezvoltarea turismului.” Asta e ideea generală, dar pentru o strategie îți trebuie un obiectiv clar stabilit în timp și asta cred că ne lipsește nouă.

Ar fi interesant ca un grup de oameni, tineri sau nu, să facă un workshop de identificat probleme (ușor), găsit soluții (mediu), cele mai bune soluții (greu) și despre strategia de implementare (foarte greu) bazată pe resursele disponibile. Puțini ar fi, dar mulți s-ar alătura și chiar dacă nu ar reuși, ar fi o aventură pe cinste. Cine vrea să se joace, să scrie în comentarii sau privat, după gusturi și posibilități.

[sursa foto: someecards.com]

1 Comment

  1. Pingback: Hai să comunicăm cine suntem și ce facem | Mihai Toader-Pasti

Spune-ti parerea