Lumea are nevoie de o Tesla pentru locuințe

Dacă ne uităm la cât de mult au avoluat câteva industrii ne vom da seama că locuințele, cel mai scump bun de larg consum, au evoluat cel mai puțin în ultimii o sută de ani, timp în care are industrii au suferit schimbări radicale. Tesla și-a propus să să revoluționeze câteva industrii și anume: mașinile Tesla, producția de energie electrică – Solar Roof, stocarea de energie – PowerWall și, desigur, zborul în spațiu – SpaceX reducând astfel emisiile foarte mult. Tocmai pentru că Elon Musk și Tesla nu vor avea timp să facă și locuințe, sper că o vom face noi. Un motiv în plus sunt miliardele de oameni în plus care vor apărea în următorii ani, în 2100 vor fi 10 miliarde de oameni și 70% dintre ei vor locui la oraș.

Tesla pentru locuinte

Locuințele au un impact negativ ridicat asupra mediului prin poluarea care se produce în mai multe direcîii. Energia pe care o consumă, care acum este produsă din surse poluante, este doar unul din poluatori, o componentă foarte mare o generează materialele și tehnologiile pe care le folosește atât în perioada de operare, cât și în procesul de obținere a materiei prime, realizării materialului sau a echipamentului și în timpul transportul către destinația finală.

Primul lucru pe care îl putem face este să calculăm impactul casei și al locuitorului asupra mediului și să încercăm să îl reducem pe cât posibil, asta se face printr-o analiză de amprentă de energie și CO2 asupra locuinței (toate materialele și tehnologiile integrate), cât și a locuitorului prin analiza consumului de energie, apă și generarea de deșeuri. Locuințele sunt responsabile de 40% din consumul de energie și generează 36% din emisiile de CO la nivelul UE.

Cladirile și locuințele au un impact foarte mare asupra oamenilor, atât ca sănătate, cât și ca productivitate și fericire. 90% din timp îl petrecem indoor, iar 50% îl petrecem în locuințe, iar locuințele de acum nu răspund la aceste probleme care ne afectează atât de mult viața și poartă numele de SBS (sick building syndrome).

În acest sens trebuie să atingem parametrii de confort interior, parametrii aerului interior, de la parametrii de O, CO2, COV, până la emisiile materialelor folosite în locuință, este importantă calitatea apei, a iluminatului sau confortul ocupantului. Mai mult, dacă mergem mai departe, trebuie să ne îndreptăm atenția și spre ocupant și stilul de viață, cât sport face, ce mâncare consumă, cum se simte, dacă este fericit.

Costurile de operare ale unei locuințe reprezintă 70-75% din costurile totale, nu doar 15%-20% cât costă investiția inițială. Cumva percepem locuința ca o obligație și mașina ca o alegere, iar când ne cumpărăm o mașină suntem mai atenția la cât combusitiv consumă, câți km facem în medie, ce motor are = impozit și taxe, cât vor costa asigurările, etc. Din nefericire în cazul unei locuințe nu facem aceste calcule și ne dorim să plătim cât mai puțin la început = investiția inițială, dar asta va genera facturi lunare mare ale unei locuințe nesănătoase și poluante.

O analiză mai atentă asupra întreg ciclului de viață (LCA) ne-ar demonstra că o casă mai atent proiectată, sănătoasă pentru noi și  nepoluantă nu este neapărat mai scumpă dacă luăm în calcul pe lângă costurile inițiale și costurile de operare pe următorii 30-50 ani.

Lumea are nevoie de o Tesla pentru locuințe

De ce Tesla și nu altceva? Din punctul meu de vedere Tesla a pornit aventura pentru mașini electrice având aceleași valori pe care le-am avut și noi în EFdeN, cât și ‘ceva’ experiență comercială din care puteam învăța, Zip2, PayPal și câteva milioane de USD de pus în joc, așa că am început să mă documentez cât de mult posibil despre Tesla, Elon Musk și Peter Thiel. Când vreti să faci un produs foarte bun, nou, prietenos cu mediul, dar și accesibil financiar este destul de utopic pentru că este nevoie să inventezi noi tehnologii, costurile față de mediu cresc și invarabil la început prețul de achiziție este mai mare, aceasta a fost și problema Tesla și este și problema noastră și vom aborda strategia Tesla, thanks for that, Elon!

Din fericire, Elon Musk, un tip foarte cool, a prezentat pe blogul Tesla în 2006 strategia lor, The Secret Plan, Part 1 și anume o dezvoltare în 3 etape: Mașina excepțională de lux, apoi la un preț mai mic și la final, accesibilă financiar. Lucrul pe care l-am acceptat cu greu a fost să înțeleg că pentru a face o casă excepțională pentru toată lumea, la început va fi doar pentru cei cu bani, dar este o etapă necesară în acest proces. Având asta în minte, a trebui să schimbăm business-plan-ul către acest segment de piață, căruia nu voiam să ne adresăm și pe care nu îl luasem în calcul neapărat, care acum a devenit targetul nostru principal.

Spune-ti parerea