Curs Online: MIT Launch X – Becoming an Entrepreneur

Unul dintre obiectivele anului 2017 este acela de a urma minim 10 MOOC (cursuri online) relevante pentru mine, printre acestea primul pe care să îl finalizez este de pe edX și anume MIT Launch X: Becoming and Entrepreneur.

Aș fi vrut să scriu mai multe despre curs, am și scris, dar din motive tehnice am pierdut tot ce scrisesem, așadar varianta pe scurt este următoarea. Cursul este elaborat de cei de la MIT, iar Launch X este programul lor prin care studenții sunt învățați cum să creze companii în viața reală, iar X fiind varianta online.

Nivel de dificultate: ușor-mediu. Cursul este așa cum îi spune și numele, despre ‘Becoming’, este o introducere foarte bună în acest univers antreprenorial, exercițiile și temele făcute sunt adecvate, iar un alt lucru fain este că temele tale sunt notate de alți participanți și tu la rândul tău îi notezi pe alții (peer review). Cursul este realizat după metoda dezvoltată de cei de la MIT: ”Disciplined Entrepreneurship’‘, dar deja în cazul acelei cărți vorbim de aprofundarea dezvoltării unui business, desigur recomand cartea foarte tare ca informații și metodoloige de business, fiind una dintre cele mai bune.

Cursul are 5 secțiuni:


  1. Ideation
  2. Customers
  3. Value Preposition
  4. Strategy
  5. Bringing it together

Dezvoltând puțin…


1. Ideation

Treaba asta are 3 etape: I.Discovery, idei și brainstorming, apoi II.Filtering, prioritizarea și alegerea ideilor de top și III.Analiza, desigur, market research, feedback. Pe zona de discovery practic poți avea 2 approach-uri, fie de Needs (nevoie care nu sunt adresate) sau Gaps (oportunități de adresare a unor clienți care nu sunt încă targetați). La filtrarea idei este o altă metodă faină de analiză Fit (cât de pregătit, motivat și capabil ești tu și echipa) și Potential (cât de mare este nevoie pe care o rezolvă și cât de bine și eficient face asta).

2. Customers

Pe zona de market research este foarte important să începi cu interviuri și să le derulezi tu. În acest proces este bine să ai o strategie de intervievare, să o faci pe segmente de public, să scrii insighturile despre fiecare segment.

3. Value Preposition

Aici practic este răspunsul la întrebarea ‘De ce ar trebuie să cumperi de la noi’ și ar trebuie să fie ceva de forma ”For __, our company is the brand of__that delivers __ because ____.”

4. Strategy

Aici este important analiza competiției, definirea avantajului competitiv principal și avantajelor secundare, ideal este să targetăm cumpătărotul cu cea mai mare nevoie și să îi rezolvăm principalele 2-3 priorități. Când discutăm despre MVP (minimum viable product) este iarăși un excercițiu foarte util de realizat. Punem feature-urile cu sticky notes și la aranjăm în funcție de un grafic, pe verticală cât de importante sunt și pe orizontală cât de simplu de implementant și vom merge pe varianta de cel mai important și simplu de realizat – cu asta începem implementarea.

5. Bringing it together

Ideea este de a începe cu ‘Why’ și îl citează desigur pe Simon Sinek ”people do not buy what you do. they buy why you do it”. După etapa cu Why, urmează cea cu How (strategia, acțiuni și obiective), iar apoi What (produsul sau serviciul oferit).

Dacă vorbim despre ‘customer aquisition’ este important să ne gândim unde sunt potențialii clienți și prin ce metode ajungem la ei, sunt discutate canelele de comunicare în general și câteva tactici (referrals si world of mouth sunt cele mai recomandate în raportul eficiență vs dificultate, dar pentru asta ai nevoie de primii compărători, iar pentru asta ești sfătuit tu, fondatorule, să vinzi primele produse). Apoi este important să stabilim care este tot drumul cumpărătorului, de când află de un produs/serviciu și până dă banii. Despre ‘pitch elevator’ ideea este ”I help [ideal client] + [solution] + [Why] + [differentiator]”

Punctaj: 90/100

Leave a Reply